Doba Austro-Ugarske

Od pada Venecije, 1797. godine, uslijedit će kratka razdoblja prve austrijske dominacije i Napoleonove vladavine, a onda više od stotinu godina staroaustrijske, odnosno Austro-ugarske monarhije, najvećima pod krunom cara Franje Josipa Prvog.

Fažanski kanal zaštićen brijunskim otočjem i specifičnim uzdužnim položajem, nebrojeno je puta kroz povijest pomogao mornaru da se skloni od nemirnoga mora i bio svjedok bitaka oko premoći nad morem i uzurpiranim pokrajinama.
Razvitkom pulske luke u glavnu ratnu luku Austrijske ratne mornarice (K. K. Kriegsmarine), fažanski kanal postaje pomoćno ratno sidrište, čini nastavak pulskog zaljeva, a branjen je bitnicama na Velom Brijunu, Rtu Christo na južnom prolazu, dok je sjeverni prolaz branjen od same flote. Zbog tih karakteristika sidrenje u fažanskom kanalu omogućavalo je ratnoj floti bržu mobilnost i pružala veću sigurnost od neprijateljske blokade nego u pulskoj luci.

Iz fažanskog kanala krenula je – u vrijeme vladavine Stare Austrije – prema Visu flota pod zapovjedništvom Wilhelma von Tegetthoffa. Tamo se 1866. godine odvijala znamenita Viška bitka, pobjedom Tegetthoffove mornarice.
Brigom novog vlasnika Brijuna, bečkog industrijalca Paula Kupelwiesera – koji je na Otočje prvi put doplovio 1893. godine – počinje se vraćati život na zapušteni arhipelag. Velikom Brijunu najvećem od 14 otočića, Kupelwieser vraća sjaj antike, zapravo ga nadmašuje…Nakon što je angažmanom znamenitog znanstvenika i liječnika – potonjeg nobelovca – Roberta Kocha početkom 20. stoljeća s Brijuna iskorijenjena malarija, počinje procvat Otočja kao lječilišta i mondenog ljetovališta. Godine 1900. podignut je prvi hotel – <Brioni>. Kao mjesto tranzitne lučice, prosperira i Fažana pa su tako 1912. godine na ovdašnjem sidrištu registrirana 1.034 broda.

Gospodarstvo Fažane na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće

Gospodarstvo Fažane na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće

Put od malog siromašnog ribarskog mjesta do proizvodnog središta i omiljenog izletišta turista, Fažana je prešla munjevito brzo na krilima razvoja juga Istre na prijelazu iz 19. u 20. ...
Od tvornice za preradu ribe do prvog hotela u Valbandonu

Od tvornice za preradu ribe do prvog hotela u Valbandonu

Početkom 20. stoljeća na priobalnoj zoni Valbandona postojala je tvornica za preradu ribe i proizvodnju leda. Čini se da tamošnja tvornica nije donosila očekivani profit te se počelo ...
Fažanski poduzetnici viških korijena

Fažanski poduzetnici viških korijena

Brojna obitelj Marincovich, koja je s Komiže sa svojim brodom stigla u Fažanu nakon Viške bitke 1866. godine, ostavila je neizbrisiv trag u gospodarskom i društvenom životu Fažane. Malo ...
Rodolfo Marincovich – fotograf, filmaš, dokumentarist…

Rodolfo Marincovich – fotograf, filmaš, dokumentarist…

Fažana s prijelaza iz 19. u 20. stoljeće zasigurno je najčešće fotografirano malo mjesto u Istri, a to može zahvaliti isključivo Rodolfu Marincovichu, poduzetniku, ali prije svega ...
S.M. Korvette Fasana

S.M. Korvette Fasana

Austrougarska ratna mornarica je ulagala u znanstveno-istraživacka putovanja i školska putovanja svojim jedrenjacima. Osim nekolicine brodova koji su plovili svijetom, skupljali razna ...
Sidrište Austrijske ratne mornarice u fažanskom kanalu

Sidrište Austrijske ratne mornarice u fažanskom kanalu

Fažanski kanal zaštičen brijunskim otočjem i specifičnim uzdužnim položajem, nebrojeno je puta kroz povijest pomogao mornaru da se skloni od nemirnoga mora i bio svjedok bitaka oko premoći ...
Fažanski kanal u Prvom svjetskom ratu

Fažanski kanal u Prvom svjetskom ratu

U godinama prije izbijanja rata utvrđuju se položaji na malim i velikim Brijunima te u Barbarigi. Grade se nove sofisticiranije utvrde i na ključne obalne utvrde ugrađuje se novo naoružanje ...
Skip to content