Ribarska tradicija

MALO RIBARSKO MJESTO

Prvi zapisi iz srednjeg vijeka spominju Fažanu kao malo ribarsko mjesto nadomak Vodnjana, a po njoj je nazvan morski kanal između kopna i otočja Brijuni. Ribolov je bio jedna od bitnih djelatnosti kojom se bavilo stanovništvo i to gotovo čitave obitelji. Dok su muškarci odlazili u ribarenje, žene su po njihovu povratku čistile mreže. Fažanci su i danas ostali vjerni ribarenju. Prolazeći fažanskom rivom, ni danas nije rijetko u jutarnjim satima na rivi pored malih obiteljskih ribarica vidjeti istu takvu sliku.

O značaju ribolova u Fažani svjedoči postojanje Ribarske bratovštine svetog Andrije u doba Napoleona, potom rad jedne od najvećih tvornica za preradu sardela na našem dijelu Jadrana do 1952. godine, postojanje 47 ribarskih brodova u Fažani 1910. godine te brodogradilišta za izgradnju i popravak ribarskih brodica početkom prošlog stoljeća.

Najviše se lovila plava riba: sardela, sardoni, škombre… za prodaju okolnom stanovništvu, opskrbu hotelâ na otočju Brijuni te za preradu u tvornici riba. No, fažanska riba se i izvozila. Tako su na brodskoj linija Pula – Trst, brodovi pristajali i u Fažani da bi se odavde otpremali jastozi i rakovi – granzevole – koji su se servirali na svečanim trpezama kako u Trstu, tako i u Beču.

Soljenje sardela

Soljenje sardela

Soljenje sardela (za više osoba i za više vremena) Sastojci: 5 kg sardela; 1 limenka od 5 kg; 1 kg krupne morske soli; 1 morski kamen od cca 2 kg; 1 drveni poklopac s drškom za ...
„Šuri“ – plovci za ribarske mreže

„Šuri“ – plovci za ribarske mreže

Hrast plutnjak Latinski naziv: quercus suber Raste u zapadnom području Mediterana, najrasprostranjenije je na području Portugala i južne Španjolske. Kod nas je moguće vidjeti nekoliko ...
Fažanska brodogradnja

Fažanska brodogradnja

Batana - tradicijsko drveno plovilo ravna dna, plitkog gaza i rijetko duže od 5 metara - je oduvijek bila bitna za fažanske ribare, a s obzirom na brojnost ribarskih brodova u Fažani, ...
Vinč za izvlačenje barki

Vinč za izvlačenje barki

Drvene brodice su se zbog održavanja izvlačile iz mora na način da su se kolica na koja bi barka u moru doplovila, konopom povlačila po spustu za izvlačenje barki. Za potrebe nekadašnjeg ...
Skip to content